Byggdagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Resedagboken

Dagbokens startsida

Dag 58
Dag 57
Dag 56
Dag 55
Dag 54
Dag 53
Dag 52
Dag 51
Dag 50
Dag 49
Dag 48
Dag 47
Dag 46
Dag 45
Dag 44
Dag 43
Dag 42
Dag 41
Dag 40
Dag 39
Dag 38
Dag 37
Dag 36
Dag 35
Dag 34
Dag 33
Dag 32
Dag 31
Dag 30
Dag 29
Dag 28
Dag 27
Dag 26
Dag 25
Dag 24
Dag 23
Dag 22
Dag 21
Dag 20
Dag 19
Dag 18
Dag 17
Dag 16
Dag 15
Dag 14
Dag 13
Dag 12
Dag 11
Dag 10
Dag 9
Dag 8
Dag 7
Dag 6
Dag 5
Dag 4
Dag 3
Dag 2
Dag 1
 

Dag 53 8/7 2007

Martin har kommit upp hit till Dalarna och nu är 2/3 av teamet samlat. Det är bara Micke som saknas och han kommer på torsdag. Med sig hade Martin det mesta av det som står i packlistan.

Idag har vi fixat lite bekvämlighets- och extrautrustningsattiraljer. Martin började med värmepaketet som stått på full värme så länge vi haft bilen. Vi åtgärdade problemet genom att sätta en ventil på röret mellan motorn och värmepaketet. Både jag och Martin tyckte det såg riktigt proffsigt ut. – Nästan som om ventilen skulle sitta där orginal.

Som vi berättat tidigare, har Micke inget körkort och är därför ”Kung baksäte”. Vi har också berättat om hur Micke alltid brukar klaga och vilja ha en massa extrautrustning när han druckit öl. En knapp för tutan, så att han kan tuta på brudar från baksätet har varit ett återkommande önskemål. Där har jag sagt bestämt NEJ, och för att få slut på tjatet har vi nu installerat lite komfortutrustning åt honom.

Vi har satt två högtalare ovanför hatthyllan vilka han kan slå av och på, medelst en knapp på en egen kontrollpanel. Han har också en knapp med vilken han kan få mysbelysning från högtalarna. Vi hoppas att detta ska uppehålla Micke ett tag framöver så Martin och jag får lite lugn och ro.

Jag har fortsatt med vedkrossen och byggt den säkrare att använda. Jag fick tipps från Anders i Väröbacka och spann vidare på den idén. Sågområdet är nu heltäckt med en metallbur. Där motorsågen rör sig och där man behöver komma åt för service har jag täckt med tjock gummimatta. Under gummimattan har jag täckt kedjan med plåtar så att inte kedjan ska kunna sprätta ut om den skulle gå av. Det är kanske långsökt, men det känns tryggare att arbeta när man vet att det är ordentligt gjort. Fästet för sågen är gediget, men om något ändå skulle hända så att sågen ramlar ner är en säkerhetslina fäst i bromsen så att sågen stannar automatiskt.

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell